Waarom spreekt een ruwe, snelle, beetje nonchalante tekening ons zo aan?
Waarom spreekt een ruwe, snelle, beetje nonchalante tekening ons zo aan?

Waarom spreekt een ruwe, snelle, beetje nonchalante tekening ons zo aan?

Sommige mensen maken ruwe, snelle en beetje nonchalante tekeningen, en ze zien er geweldig uit. Anderen doen heel erg hun best om iets te maken dat accuraat is en klopt, en nog steeds ziet het er niet professioneel uit. Hoe komt dat?

Wat doet het met je als je iets perfect tekent, maar niet overtuigt?

Je raakt gefrustreerd en gaat tekenen vermijden, ‘niks voor mij’ denk je misschien. En je schuift een heel handige vaardigheid aan de kant. De angst en onzekerheid in elke tekening die je daarna maakt, zie je direct.

Wat streef je na?

Ik geloof sterk dat nauwkeurigheid niet het eerste is dat je moet nastreven bij zakelijk tekenen. Als de verhouding niet helemaal klopt, je cirkel niet helemaal rond is, je lijn niet precies horizontaal loopt, wat maakt het uit? Als je tekening het verhaal ondersteunt en je een stap verder brengt in je denken, dan is het goed.

Een van mijn principes tijdens het tekenen is dan ook: niet mooi is goed.

Een niet zo nauwkeurige, niet zo mooie handgemaakte tekening, is eigenlijk heel goed. Hij bevat meer persoonlijkheid, meer karakter en leeft veel meer. Het zijn de variaties in lijndikte, de onnauwkeurigheden, de soepelheid, de snelheid en het gemak die het verschil maken. Het geeft swung aan een tekening.

Wil je het vertrouwen en plezier in tekenen terugvinden? Je tekenvaardigheden verbeteren en het gewoon weer gaan doen? Met plezier begeleid ik je daarbij. De training Zakelijk Tekenen kenmerkt zich door een gedegen didactische stap voor stap aanpak, veel oefenen en een bevlogen trainer. 🤗